Alecsander – între mistic şi romantic –  


Alecsander

Alecsander

După o perioadă de cinci ani, după cum însuşi autorul mărturiseşte, în care tânărul prozator Viorel Trandafir construieşte caractere umane incapabile să se opună destinului nepăsător şi creează o acţiune concentrată pe fantastic, pe mister, scriitorul reuşeşte să finalizeze un roman ce merită atenţia cititorilor.

Prin tematică, romanul nuanţează o lume a aristocraţiei moderne în care iubirea, familia, dar mai ales ura dintre familii, se îmbină într-un context existenţial mai presus de capacitatea umană de a controla propria soartă, menirea personajelor fiind aceea de a duce până la capăt ceea ce li se urzise parcă de undeva din trecut.

Alecsander” este, aşadar, un roman de dragoste, de familie, în care ura distruge sentimentele nobile, distruge vieţi şi destine, ajungând până la extrem, până la crimă, într-o societate avidă după avere, după statut social, în care trecutul cere din nou sacrificiul, tributul de dincolo de moarte, motivul întoarcerii la trecut fiind semnificativ pentru construcţia subiectului. Este un roman concentric în care trecutul unor familii revine în prezent, iar prezentul se întoarce la trecut prin intermediul visului, a îmbinării dintre real şi reverie.

Titlul operei este sugestiv prin îmbinarea celor doi termeni, prenumele şi respectiv numele personajului-nucleu, Alec Saunders, un Romeo ce moare pentru iubire şi în numele iubirii, ancorat spiritual în imaginea Julietei sale, Sarah Cornwall.

Încă din prolog, „Alecsander” lasă impresia unui roman de factură romantică, ce se transpune în spiritual, în mistic am putea spune, prin motivul-simbol „Ce-a unit Dumnezeu, omul să nu despartă”, care influenţează traiectoria fatidică a personajelor pe parcursul întregii acţiuni epice, incipitul fiind cel care surprinde esenţa narativă pe care se clădeşte întregul subiect.

Simbolistica iniţială se regăseşte inclusiv în finalul operei, ceea ce denotă simetria compoziţională, final din care răzbate dramatismul iubirii ce nu poate fi definitivată decât prin moarte, unirea prin iubire regăsindu-se dincolo de viaţă, de ura dintre familii ce situează personajele la limita grotescului.

Ceea ce frapează în succesiunea secvenţelor narative este blestemul unei iubiri din trecut, ce poartă personajele principale pe urmele predecesorilor care au plătit cu viaţa o iubire nedorită de familiile din care făceau parte, o dragoste care strigă după împlinire prin prezenţa celor morţi ca apariţii himerice, la limita dintre vis şi realitate.

Compoziţional, romanul este structurat pe XVI capitole de-a lungul cărora sunt conturate treptat personajele şi trăirile lor zbuciumate, pe care aceştia se străduiesc să le ascundă în societate. În construcţia personajelor autorul utilizează elemente de frescă socială, cum ar fi relaţia dintre soţi, dar şi dintre familii la nivel social, lăcomia ce dezumanizează, ceea ce aduce cadrului romantic pe care este creată opera literară, un plus de realism.

Tipologia personajelor variază de la adolescentul rebel la cel maturizat înainte de vreme pentru a duce mai departe moştenirea atât materială, cât şi spirituală, capabil să iubească până la sacrificiul de sine, dar şi la maturul orbit de ură ce trece peste sentimentele propriului copil în numele dobândirii unei averi cu orice preţ.

Prin urmare, dincolo de tragicul subiectului ce îşi pune amprenta asupra destinului personajelor, romanul este o scriere romantică prin elementele narative utilizate şi prin construcţia personajelor, îmbinată cu mistic şi fantastic, cu suspans şi misterios asemeni unui roman poliţist, dar şi cu elemente realiste care reuşesc laolaltă să capteze atenţia celor interesaţi de lectura plăcută a acestui gen literar.

Elena Natalia Călinescu

2 thoughts on “Alecsander – între mistic şi romantic –  

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s